Kerana
kuasa, doa jadi senjata politik
DATUK DR. AZIZ
JAMALUDIN MHD TAHIR
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
DOA
adalah alat untuk menjalin hubungan komunikasi langsung antara manusia sebagai
hamba dan Allah SWT sebagai Pencipta. Di dalam al-Quran, terdapat banyak ayat yang
memerintahkan agar manusia berdoa kepada Tuhannya.
Antara
lain firman Allah SWT: "Berdoalah
kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan dengan (suara) perlahan-lahan.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas". (Surah
al-A'raf ayat 55).
Impak
dari doa ini akan munculnya proses tunduk secara tulus dalam erti kata
melenyapkan 'ego' atau individualisme dalam diri kita . Semakin kita sering
berdoa maka semakin dalam pula proses pelenyapan ego dan individualisme dalam
diri kita.
Sejak
memperoleh sedikit kemenangan dalam pilihan raya umum lalu, ada dalam kalangan
pembangkang sanggup menggunakan apa sahaja kaedah bagi merealisasikan politik
matlamat menghalalkan cara. Bermula dengan kempen memburuk-burukkan personaliti
pemimpin dan parti yang menang, menggalakkan tunjuk perasaan, melancarkan
serangan saraf hinggalah menyalahgunakan kepentingan doa.
Penyalahgunaan
hakikat dan erti penting doa bermula pada Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh
pada Ogos 2008, ketika beberapa orang ulama memimpin munajat, sembahyang hajat
dan berdoa untuk membutakan mata beberapa orang pemimpin kerajaan, termasuk
bekas Ketua Polis Negara dalam majlis di Masjid Bandar Baharu Perda, Bukit
Mertajam, Pulau Pinang.
Setahun
berikutnya, berlaku sekali lagi seorang yang dianggap Tok guru meminta agar
rakyat melakukan sembahyang hajat dan berdoa secara berjemaah untuk melaknatkan
kepimpinan dan barisan pemerintah sedia ada kerana mahukan pembayaran royalti
minyak diberikan kepada kerajaan negeri dan bukannya digantikan dengan wang
ihsan.
Minggu
lalu, umat Islam negara ini dikejutkan dengan telatah seorang yang
berpengetahuan luas dalam agama tetapi menyalahgunakan hakikat doa untuk
'membalas dendam' agar Allah SWT mengkabulkan harapan pakatan pembangkang
pukulan K.O. terhadap pemerintah masa kini dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.
Sedangkan
isi doa haruslah mengandungi perkara kebaikan. Kita dilarang berdoa memohon
perkara-perkara yang merosakkan serta mencelakakan, baik terhadap diri sendiri
mahupun orang lain. Hal ini dijelaskan oleh Nabi Muhammad SAW dalam sebuah
hadis yang bermaksud: "Janganlah
kamu mendoakan kecelakaan untuk dirimu, anak-anakmu, pembantumu dan harta
bendamu. Boleh jadi permintaan yang demikian tepat dengan saat dikabulkannya
permintaan secara langsung oleh Allah". - (Hadis riwayat Abu Daud).
Doa
dengan tujuan memusnahkan orang tersebut dianggap sebagai satu bentuk doa yang
tidak wajar dilakukan oleh orang Islam kerana tidak dilakukan secara berhemah
seperti memohon kepada Allah SWT untuk "melembutkan hati yang keras"
sekiranya benar telah berlaku kezaliman sepanjang 55 tahun kebelakangan ini.
Dari
perspektif Islam, Allah SWT sentiasa menyuruh setiap Muslim agar berdoa dan
memohon restu daripada-Nya. Allah SWT juga berjanji akan memperkenankan setiap
permohonan yang diminta oleh hamba-Nya, asalkan doa itu bukan untuk menganiayai
orang lain atau membalas dendam, yakni bukan keinginan negatif.
Setiap
kali selepas bersembahyang, setiap Muslim digalakkan berdoa bagi
mensejahterakan setiap Muslim kerana mereka adalah bersaudara. Dengan sifat
yang positif, setiap Muslim mengharapkan perkenan dan rahmat-Nya.
Rasullullah
SAW mengingatkan manusia bahawa doa adalah ibadat, sebagaimana diriwayatkan
oleh Imam Ahmad daripada riwayat al-Nu'man Ibn Basyir, Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya doa itu adalah
ibadat."
Daripada
Aisyah r.a., al-Bazzar, al-Tabrani dan al-Hakim meriwayatkan Rasulullah SAW
bersabda: "Persediaan dan
berhati-hati tidak mampu mengatasi takdir Allah, manakala doa berguna untuk
mengatasi apa yang ditakdirkan dan apa yang akan dilaksanakan, sesungguhnya
ujian Allah akan diturunkan dan akan berjumpa dengan doa yang telah diminta,
lalu kedua-dua saling bertarung sehingga Hari Kiamat."
Doa
telah disyariatkan oleh Allah SWT kepada setiap orang Islam dan perlu dilakukan
sepanjang masa untuk mendapat restu dan rahmat-Nya. Makna daripada kerahmatan
Allah SWT ialah untuk kebaikan diri, keluarga, masyarakat dan keseluruhan
ummah.
Maknanya,
jika doa itu ditujukan untuk menghancurkan sekelompok orang Islam, ia adalah
satu tindakan yang tidak wajar kerana hanya untuk kebaikan diri dan bukannya
kebaikan untuk seluruh umat Islam.
Allah
SWT tidak mensyariatkan kepada orang Islam untuk mendoakan kemusnahan dan
kehancuran sesama Islam. Bahkan, Rasulullah SWT telah bersabda: "Tidak sempurna iman seseorang kamu
sehingga ia mencintai saudaranya (seagama) seperti mana ia mencintai dirinya
sendiri."
Sepanjang
hayat Rasulullah SAW melaksanakan dakwah dengan kata-kata yang manis dan
perilaku sederhana, tidak menggalakkan sebarang bentuk kemusnahan sama ada
dalam kata-kata ataupun tindakan.
Ketika
berhadapan dengan penolakan dakwah oleh penduduk Taif, Rasulullah SAW diberikan
pilihan oleh malaikat yang menjaga urusan bukit-bukau. Malaikat hanya perlukan
arahan daripada Rasullullah SAW untuk memusnahkan mereka yang degil, malaikat
akan campakkan bukit bukau itu bagi memusnahkan kedegilan penduduk Taif itu.
Bagaimanapun,
Rasullullah SAW menolak pilihan itu tetapi terus mengharapkan agar Allah SWT
melembutkan hati mereka dan dilimpahkan kebaikan. Mungkin pada suatu hari
generasi keturunan mereka akan dilahirkan dan beriman kepada Allah SWT.
Rasullullah
SAW berdoa: "Wahai Tuhanku,
berilah hidayah dan petunjuk-Mu kepada kaumku, kerana mereka tidak mengetahui."
Nyatalah pendekatan yang diambil oleh Rasullullah SAW adalah bertentangan
dengan sikap para pemimpin Pas yang mendakwa diri mereka sebagai ulama. Pada
anggapan umum, ulama adalah "pewaris nabi" maka, tindakan yang
dilaksanakan oleh ulama politik itu bukanlah tindakan yang diwariskan daripada
Rasullullah SAW.
Rasullullah
SAW tidak mewariskan 'doa laknat', 'doa kemusnahan' Doa-doa yang dilakukan itu
adalah senjata politik yang terdesak dilakukan oleh ulama politik demi kuasa,
akhirnya doa itu pulang ke pangkuan mereka sendiri sebagai 'karma politik'.
Menggunakan
doa sebagai senjata politik adalah sikap mereka yang membudayakan kehidupan
yang zalim dan melampau, kerana Rasullullah SAW tidak pernah mendoakan musuhnya
menjadi 'buta', 'musnah' dan 'ditumbangkan'. Hanya dilakukan oleh Rasullullah
SAW, mereka yang bermusuh itu 'dilembutkan hatinya'.
Menerusi
kelembutanlah Islam akhirnya muncul sebagai agama kedua terbesar dari segi
jumlah penganutnya. Itulah hakikat sebuah dakwah yang diajar oleh Rasullullah
SAW dan bukannya menyanjungi pendekatan politik yang dilakukan oleh ulama
kemaruk kuasa dan terdesak nak tutupkan kelemahan sendiri.
No comments:
Post a Comment